söndag 5 november 2017

Organiserat barn och bil strul i Valletta

Imorse föreslog F att vi skulle åka till Valletta och kolla på en boat show. Kom dock på att bilen betett sig lite lustigt så han beslöt att kolla oljan. Nå, det visar sig att oljenivån var typ obefintlig. Få nu sen tag på olja på en söndag... (det var till sist Linda som kom som räddaren i nöden med en flaska). Undertiden som F var ute och sökte olja fixade jag barnen färdiga.

Jag: Kom Umi och Ava, nu borstar vi tänderna och klär på oss, sen ska vi fara och kolla på båtar.
Umi: Mamma! (med mycket allvarlig röst)
Jag: Ja, vad är det?
Umi: Först städa alla alla duplo, böcker och tåg. Seeeen åka och kolla båtar. Inte städa, inte åka!
Jag: Okej då, städa snabbt så går vi sen.
Umi: Umi städar lite snappare (jo han säger så, inte snabbare), Ava städar aldrig, inte duktig. Jag städar allt allt.
Jag: Det är sant att du är jätte duktig på att städa.
Ava: Ava städa, näääää (och skrattar skitigt).

På tal om att vara organiserad så visar Umi alltid allt i sin väska när man plockar upp honom från skolan. En dag sa han chockerat, blå papper, mamma! Jag försökte mitt i föräldra och barn rusningen i korridoren avleda honom tills jag förstod hur viktigt detta blåa papper var, så jag gick till läraren och frågade om han haft något blått papper. Hon kom inte på vad han menade men öppnade dörren till klassrummet och lät oss gå in och söka. Vi kollade runt medan Umis undreläpp börja allt mer darra. Vi konstaterade att vi inte kunde hitta det blåa pappret. Han börja gråta helt förtvivlat och pekade på framfacket på väskan och sa att mamma satt det dit. Läraren blev också helt förtvivlad och vi funderade på vad jag hade satt dit. Till sist kom vi på att de var ett blått paket näsdukar som han hade visat sina klasskompisar. Lyckan när vi hittade paketet. Umi fick fram mellan snyftningarna att det blå pappret ska vara där att mamma satt det dit om Umi vill blow nose. Läraren blev mycket imponerad över hur organiserad han är och hurdan stenkoll han alltid har på sina grejor. Han är en kopia av min pappa! Aktiv, nyfiken, social och sjukt organiserad.

Nå tillbaka till dagens boat show. Bilen fungerade bra men när vi kom fram till boatshowen så såg det inte så imponerande ut så vi beslöt att köra vidare in till Valletta. Vi han precis in på de ytterst smala gatorna i stadskärnan när det braka till. Punktering! Fantastiskt, vi var i en brant backe och hade bilar framför och bakom oss. Vi fick sakta sakta rulla ner några tiotals meter var marken var platt och bilar just och just kunde passera oss. Det var bara att byta hjulet. Barnen satt som små änglar och studerade bytet som F fixade galant.


Nå med nytt mini hjul beslöt vi att inte göra någt crazy men ändå låta barnen springa av sig så vi körde till Lower Barakka Gardens var vi kolla på båtar, havet, jaga duvor och drack en kaffe/juice. Inte så illa ändå.

 


Nu får vi hyra en bil under veckan, och föra bilen på service. Som tur är det såhär utanför turistsäsongen billigt att hyra bil, redigt under hundra euro för en vecka. Inte illa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar