lördag 7 oktober 2017

Vardagen - step by step

- Ava har börjat tala mycket mer, på svenska. Igår när jag frågade om hon ville komma till butiken svararde hon klart och tydligt "Jå, pappa åsså komma med". Roligt att följa med utvecklingen.

- Plötsligt blev det höstigt och blåsigt som varvas med rikigt vamt och kvalt. Fick sätta täcken i påslakanen och stänga fläktarna.

- Vi har prioriterat familje hundpromenader på eftermiddagarna trots regn och rusk. Ja det är ju ännu kortärmat väder men skönt att dra en tröja på när det blåser. Insåg att vi satt på byxor för första gången sedan sommaren! Ja, då är nog vintern på kommande om man måst börja bära byxor och skor!


- Umis skolgång har börjat super bra fast på onsdagen när jag plockade upp honom började han gråta av ren utmattning. Visade sig att han hade stegring. Han sov i två timmar och var frisk nästa dag men fick ändå vara hemma med pappa medan jag och Ava var hos dagmamman. Härligt att kunna ta en spontan vilodag när man kan. Dessutom uppskattat med lite tumis tid med pappa.

- Vi har en klippsk och ofångbar mus i köket som retar gallfebern på oss. Två gånger har vi fått internet/TV kabeln söndergnagad, dock under 1,5 år men ändå.

- Jag skaffa gymkort och gått 2 gånger sedan onsdagen. Så skönt! Jag blev överraskad att jag orkade med 6km på en såndär springmaskin var armarna också används, vad en sådan manik nu kan tänkas heta. Hoppas ivern håller i.

- Vi har plockat en hel del oliver från träden i vår trädgård. Efter en del googlande har vi skapat oss en uppfattning hur man skall göra nu. Beroende på metod tar det 4 -12 månader tills de är ätbara. Känns ju som en evighet. Men nu ska det testas!



- Vi är klokare detta år och har redan börjat använda avfuktaren när det regnat. Tog inte många timmar innan den sugit åt sig 5 liter vatten. Galet! Vi hoppas på detta vis minimera fuktigheten (mögel) och kylan inne till vinter, likaså förkylningar och Umis astmatiska förkylningshosta.

- Avas första vecka har gått galant, men, jo men, vi har ju också varit med henne. På torsdagen lämnade jag dock henne för första gången, en kvart, och hon skrek hela tiden. Hon var helt genomsvettig när jag kom tillbaka. Det kändes inte så farligt för att a) jag visste att jag bara var borta en kort stund b) jag tror starkt på att hon kommer att ha det super bra där. Men kommer nog inte att kännas lika lättsamt när jag nästa vecka lämnar henne för flera timmar. Jag har dock vart förberedd på att det inte kommer att vara en lätt övergång med Ava och tycker hon fått en fin lugn start med att ha fått vara där med både mamma och pappa, turvis då, 3 dagar denna vecka. Det är en lugn och fin miljö med 5 barn som hittar på en massa roligt. Och Leah, dagmamman är super. Hon har varit dagmamma i 23 år så har minst sagt erfarenhet.


- F har fortsatt jobba freelance och har haft passligt med jobb.

- Fortsatt med pizza-friday traditionen som ett sätt att inviga veckoslutet. Igår bjöd vi in P och Chelsea.


- Funderar en del på jobb. Har sökt några enstaka som låter intressanta. Hittills har jag faktiskt tackat nej till två jobb. Lyx att kunna göra det. Det skönt att få barnen igång på sitt och kunna ha lite tid för annat, men också vara närvarande efter dagis/skolan. Å andra sidan jobbar jag ju gärna. Lönerna på Malta är dock rätt deprimerande och det känns trögt att gå och jobba för peanuts (igaming betalar rätt okej i relation till levnadsstandarden men försöker få foten in inom andra branscher, kanske naivt?) men å andra sidan så tänker jag som så att, trivs vi alla bra här så varför flytta på oss just nu bara för att följa ett bättre betalt jobb. Kanske värt att fokusera på livskvalite och svälja stoltheten med att ha ett OK betalt jobb. Eller ja, det handlar ju inte om stolthet utan helt enkelt om att det känns galet att man ska jobba 40t/vecka för en sjukt dålig lön. Förhoppningsvis kan man dock få löneförhöjning med tiden. Viktigare är väl ändå att arbetsuppgifterna är givande. Jag vill inte heller att min karriär ska fullständigt gå i ide, bara för att vi bor här, var vi ju trivs. Kakspiippuinen juttu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar