torsdag 26 oktober 2017

Trespråkigheten, eller ska vi säga fyrspråkigheten.

Umi har förstått innebörden med nog så det hör vi stup i kvarten.

Jag: Umi, is inte göra sådär, det är inte snällt.
Umi: Oj nej, jag visste inte.
Jag: Hmm, det är nog inte sant.
Umi: Nå okej, jag visste nog att det var fel men jag ville, jag ville nog lite bråka.

Jag: Hej, var det roligt i skolan?
Umi: Jå
Jag: Var ni ute idag?
Umi: Jag vet inte.
Jag: Visst vet du.
Umi: Jag vet nog inte, sa jag. Mamma, jag talar. Lyssna nu! Jag vet nog inte. (haha, undrar vem som talar så?)


Svenskan har hållits igång till min stora glädje trots att skolan har börjat. Umi har också börjat säga att Umi talar engelska/Umi speaks english, istället för att kalla det Umis språk. Mamma talar svenska och pappa franska påpekar han dagligen. Han har också börjat använda lite mer franska vilket är super roligt. Ordförrrådet är litet men det att han tycker det är roligt och är stolt över att Umi också talar franska som pappa är huvudsaken. Ava talar också mycket, mest på svenska, men räkna gör hon endast på engelska, ända upp till tjugo till min förvåning. Hon lämnar dock oftast bort den första bokstaven så det låter lite roligt när hon talar.

F och Ava håller på med kvällsbestyren när de ser en spindel i badkaret.

Ava: Spindel, där, duschen.
F: Ah oui, il y a une araignée.
A: Helt crazy!!

Jag: Hej Ava, var det roligt hos Leah (dagmamman)?
Ava: Jå, Ava lessen, näää, Ava gråta, näää.
Jag: Du var inte lessen, du var glad?
Ava: Jå! Ava lessen nej. Pappa komma nej pappa jobba. Mimi skola.
Jag: Precis, kom nu går vi efter Umi från skolan.
Ava: Sen Ava tuti.

Efter Avas siesta går vi ofta till en lekpark en sväng på eftermiddagen. Vädret är fantastiskt skönt och så får barnen luftas. Nästa varje dag råkar där vara nån av Umis klasskompisar. Det är så roligt för det innebär även att man kan tala lite med föräldrarna som alla varit super symppis. Umi blir alltid lika glad men Ava blir emellanåt lite åsidosatt.

Ava: Mimi mimi (ropar hon och söker honom), rutscha rutscha!
Umi: Ava nej, Umi har vänner nu. Ava inte har vänner.
Ava: Ava ÅSSÅ ha!
Jag: Umi, Ava har också vänner hos Leah!
Umi: Hm, Okej, kom Ava, super fast. Wau bravo.

Så ja, i ena stunden får hon inte vara med och i andra stunden vill han visa upp henne för alla. Precis så som det är med syskon. Vill inte jinxa det, men de har verkligen lekt fint tillsammans på sistone. Gör nog gott att de båda har sitt om dagarna. De uppskattar liksom varandra mer. De leker mest på svenska hemma men blandas nog friskt med engelska. Jag "fick fast" Umi för att räkna på maltesiska förra veckan och frågade glatt vad han sa. Han såg jätte hemlighetsfull ut och sa, Umi sa ingenting. Är det meltesiskt frågade jag? Nej, inte maltesiska, umi speaks malti in school, vilket det heter på maltesiska. Hah, det är liksom hans hemliga språk som vi inte känner till. Han är nog verligen duktig som bollar med fyra språk dagligen, och Ava med tre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar