onsdag 19 juli 2017

Trespråkigt barn

Umi och jag kastar boll i trädgården.

Jag: Armarna fram, ja sådär, lite ihop, nu ta i.
Umi: Åhå, nästan. I got it.
Jag: Kasta åt mig
Umi: Oj då, very high. Mamma, det är vollyboll (!).

Vi har aldrig nämnt vollyboll hemma. Allt möjligt lär han sig där i skolan. Ha ha.

Efter badet:

Jag: Umi kom nu så kan jag torka.
Umi: Mamma, black där under ögat.
Jag: Hmmm. Jo, det är maskara.
Umi: Mamma ha blue eyes. Umi också ha blue eyes. Pappa och Ava har black eyes.
Jag: Ja, fast de har nog mer bruna än svarta.
Umi: ja okey, brun eyes.

Efter skolan:

Jag: Hej Umi, var det roligt idag i skolan?
Umi: Inte komma regnet. (Hans nya grej är alltid att tala om regnet som inte kommer)
Jag: Nä, det kommer nog inte regn på länget. Kolla himlen är helt blå.
Umi: Kanske sen komma regnet. Rain coming there, sky, high up.
Jag: Jo kanske. Var ni ute idag och lekte på gården?
Umi: Nej inte ute, Umi och barnen i Playground.
Jag: Jaha, just det.
Umi: Var det roligt att jobba? (frågar han varje dag)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar