torsdag 5 januari 2017

Makaronilåda med quorn

Testade för fösta gången idag lada en makaronilåda med quorn istället för maletkött. De som inte känner till så kan man bekanta sig med det här. Quorn säljs i strimlor, bitar, färs, burgare osv så det lämpar sig väl när man vill utesluta köttet men ändå laga populära rätter. Har tidigare använt mycket sojakross som ju har samma funtion men quorn är en ny bekantskap. Hur blev det då? Nå faktiskt super lyckat!

Som bekant suddiga matlagningsbilder. Lär inte bli en matfotograf av mig, hah!



Nu laga jag två makaronilådor för Umi kan ju inte äta ägg och denna quorn färs innehåller äggvita, men de har även veganska produkter som inte innehåller ägg så ska testa mig fram.

För tillfället är typ 5 middagar i veckan (alla för min del) vegetariska eller fiskiga här hemma så tycker det är OK att barnen också äter maletkött eller höna, fast jag själv nu beslutit mig för att undvika kött, igen. Ja, jag var vegetarian i c. 9 år, varav jag i några år inte åt fisk vilket jag dock gjorde de sista åren. Nu har bitarna fallit på plats igen och det känns som det enda rätta av så många olika orsaker. Jag tar dock dagarna/veckorna som de kommer. Får jag nångång lust att äta höna eller ngt annat så gör jag det men för tillfället har det bara flutit på och det känns bra. Fisk kommer jag dock fortsätta äta. Tog det som ett tecken när den planerade julskinkan sket sig, vacumförpackningen fick ju hål. Det var nog meant to be!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar