måndag 12 december 2016

Ved, gaffel, ryggmassage och julpyssel

Idag hämtade vi hem 35 kg ved. Ska testa ifall det är bra kvalitet och om det ser lovande ut beställer vi 500 kg. Yes, det säljs i ett större parti på 500 kg. Låter ju märkligt egentligen för ved brukar ju oftast säljas i kubik, eller har jag nu helt fel? Vi har hur som helst eldat flitigt de senaste dagarna och de ger bra resultat så gäller att elda på! Dessutom är det ju så mysigt! Här lagar jag en eftermiddagsbrasa.


Umi har börjat lära sig äta med kniv och gaffel. Ibland blir han frustrerad och ropar mamma elpa, men oftast går det super bra! Det var faktiskt min mamma som påpekade när de var här vilken eländig gaffel han hade. Och där hade hon helt rätt. Han åt med en såndän plast babyaktig gaffel. Varför det kan man tycka? Ja, säg det, det hade bara blivit kvar av vana. När jag nämnde åt min mamma att Umi typ slutat använda gaffel och att det säkert är för att Ava äter mycket med händerna så påpekade hon att det ju är omöjligt att äta ordentlig med gaffeln han hade för den är så ovass. Och ja rätt hade hon ju, som mammor oftast har. Han fick en helt vanlig gaffel och därmed ny gaffel-kniv inpiration. Tur att man ibland omringas av folk som kommenterar när man inte själv mera ser.


Jag fixa lite juldekorationer med barnen. Världens lättaste grej jag bonga på en kompis facebook och faktiskt i flera bloggar. Årets grej! Ta en tom glasburk. Häll i en äggvita. Skaka redigt. Häll sedan i socker och fortsätt skaka. Barnen både skaka och rulla varsin glasburk. Lägg i ett ljus och tänd på. Sockret stelnar i värmen. Lite extra dekoration i form av stjärnor och ögonen hade jag faktiskt på bordet för de hade fallit ner från en grej vi gjort i arts & crafts. I brist på snö och sånt så får man fixa själv lite extra mysfaktor.


Umi gav massage åt F. Jag försökte också gå på hans rygg men Ava blev mycket nervös och försökte beskydda sin far. In the heat of the moment var det dock hans huvud som träffades av frentiska slag, med ett tåg. Tanken var ju dock söt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar