fredag 30 december 2016

Sjukt god ägg och sockerfri banankaka

Lagade idag en banankaka utan ägg och socker (la dock lite vaniljsocker som väl kan lämnas bort) som blev så god att jag inte ens hann ta foto innan 3/4 delar redan var uppäten. Banan är så tacksamt att baka med för det blir sött, gott och sådär härligt saftigt. Den var en vän som hade bakat kakan åt Umi, utan ägg, så frågade honom efter receptet. Han hade utgått från ett Banana Chocolate Chip Cake recept med smör, ägg och socker men ändrat det totalt. Han använde raspolja istället för smör och lämnade bort både sockret, ägget, chockladen och vaniljextraktet, så jag utgick från hans version.



-125 g raps/olivolja (det var egentligen 125 g smör men eftersom han inte specifisera närmare så mätte jag upp 125 g rapsolja).
-3 bananer, helst riktigt mogna. Jag hade en mogen och två "vanliga" och fungerade bra.
-190 g mjöl (typ 4 dl kanske. Han hade selfraising flour men eftersom jag inte hade det så la jag med bakpulver)
-2 tsk Bakpulver 
-Vaniljsocker/socker Valfritt, jag lade med en liten påse vaniljsocker. Orginal receptet har 150g socker men det är verkligen onödigt för kakakn blir jätte söt och god, om bara bananerna är tillräckligt mogna.
-60 ml mjölk (jag la en deci. Man kan ju använda havremjölk så blir kakan även vegansk).

Smörj och bröa formen, min var lite för stor för kakan blev ganska platt. Blanda de välmosade bananerna med oljan. Blanda i annan skål mjöl och bakpulver och till sist mjölk. Slå samman alltsammans, blanda och häll i formen. Sätt i ugnen c.45 min på 150 C. Vår gasugn fungerar bara på fullfräs dvs 250 C så jag flytta kakan upp och ner med jämna mellanrum och la till sist lågan uppe, nej man kan inte ha lågan på både nere och uppe samtidigt, men det gick ändå bra! Barnen ropa efter mera ikapp. Först var den lite klibbig men efter att den fått stå några minuter så var den helt perfekt.

2 kommentarer:

  1. Det låter gott! Hur går det med ugnen nuförtiden? Stänger den fortfarande av sig eller blev det bättre av reparationen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev inte något bättre alls faktiskt men insåg att har man den på full fräs, dvs typ 250 C så håller den, men vill man ha lite mindre fräs så håller den inte. Så allt går på fullfräs, underligt bra har det mesta ändå lyckats :D

      Radera