måndag 19 september 2016

Cri du coeur - Sydänhuuto

Äntligen har jag tagit itu med att bli fadder! Min goda vän Ida har tillsammans med sin man en liten förening som driver en fadderbarnsverksamhet i Abidjan, Elfenbenskusten. Idas man är från Abidjan och känner därav väl till behov som finns. Målet är att få långsiktiga faddrar som har möjlighet att understöda i flera års tid, gärna min 6 år, så att barnet kan gå ut lågstadiet. Det ska vara lika självklart för alla barn att få gå i skola som det är för mina. Här sitter jag och funderar vilket dagis vore ideal för Umi, och inte på det att vi inte har råd med avgifter/uniform eller att vi vore på flykt och att vi lever otryggt. Scenarierna runt om i världen är ju många. Att kunna bidra med en liten summa per månad är ju peanuts för oss men livsviktigt för barnet i fråga!

Summan på 15e/mån går till skolavgift, uniform, material så som väska, pennor, böcker osv. Genom att föreningen Cri du coeur - Sydänhuuto är liten och alla arbetar på frivillig basis, styrelsen i Finland och kontaktpersonen i Abidjan, möjliggör det att pengarna går direkt till barnen. Nu väntar jag på att få veta vem som blir mitt fadderbarn. Jag har i många år donerat pengar åt olika föreningar så som Amnesty och Läkare utan gränser, men detta känns ju så personligt. Jätte spännande! Följ föreningen på FB eller här och varför inte bli fadder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar