fredag 15 juli 2016

Äggfria babyvänliga spenatplättar

Aj va goda dessa blev, riktigt tunna och frasiga! Jag utgick från mitt tidigare äggfria plättrecept, som hittas här, och tillsatte helt enkelt spenat.


Tricket var kanske också att jag lade med lite mer mjölk för burken var nästan slut och smeten hann inte heller stå så länge i kylen för barnen var hungriga, och jag tror dessa två punkter gjorde susen för plättarna blev inte sådär för tjocka, utan just lagom. Nam!

Jag gjorde en liten sats

2,5 dl mjölk (plus en extra skvätt)
2 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver och en nypa bikarbonat
lite salt
3 frysta spenatklumppar, som jag snabbt defrostade i mikron, bild på dem nedan.


Blanda ihop alla torra ingredienser och lägg sedan gradvis med mjölken. När allt är ihopvispat lägger man med spenaten som är upptinad. Låt smeten stå i kylen en stund, mellan 10 min och en halv timme. Stek i smör.

Ava älska dem och sku säkert ha ätit hur många som helst. Umi vägrade smaka vilket är irriterande för är säker på att han sku ha tyckt om smaken. Men denna lilla sats blev perfekt lunch för Ava och mig. Faktiskt jätte goda och man sku inte alls ana att de är äggfria. Pröva!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar