tisdag 14 juni 2016

Kampen mot atopisk exem - part X - varför är hyn så fin?

Det är inte bara när hyn är i dåligt skick som man undrar vad som är orsaken utan även när den är riktigt fin. Umi har helt strålande hy just nu. Varför det? Alla njuter förstås av det till fullo men jag märker att jag går omkring och funderar

- är det det nya tvättmedlet som passar? Vi hade med oss i flyttlasset ett paket super ultra allergivänligt tvättmedel från Finland eftersom vi visste att det inte garanterat är så lätt att hitta. Nu har jag köpt vanligt sensitiv tvättmedel och det verkar åtminstone inte göra skada. Till och med bättre?

- Umi har varit i en mjölkdrickar fas de senaste dagarna, mjölk mjölk mjölk. Han dricker massor. Bra för hyn rent av?

- Varje dag har barnen ätit massor med vattenmelon eftersom det är säsong. Kanske det varit bra att skippa vissa andra frukter?

- Det är ju riktigt varmt men blåsigt, vilket ju passar hyn perfekt. Han tycks trivas i värme (som jag) men tål inte när det blir svettigt (går dock snabbt över när han sköljs med kallt vatten) så nu när det blåser är det riktigt perfekt.

- Något annat som aviker från tidigare? Nej, inte vad jag kommer på! Ätit samma mat, förutom vissa frukter då, samma kryddor osv. Klart antibiotika kuren som han åt rensade kroppen men han hade nog allergi när den tog slut. Det var inte alls någon mirakel medicin, som jag ju vet att det inte är.

- Många växter i trädgården är över sin pollen tid vilket säkerligen påverkat.

Trots att jag vet att värre uttslag kommer förr eller senare så hoppas jag att han kunde få njuta av fin hy en längre tid. Han är ju på så gott humör också. Tror hyn påverkar mycket. Jag vet ju själv hur nere och eländig man känner sig när allt kliar. Vi funderar vidare samtidigt som vi uppskattar det vi har nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar