onsdag 22 juni 2016

En vanlig lunch, hemma hos oss

Försöker att varje dag ge en "vanlig mat" måltid till Ava, i skillnad från puréer. Hon äter gärna så varför dra ut på det hela, hon fyller om några dagar 11 månader. Då äter barnen i princip samma sak. För någon vecka sedan såg lunchen ut såhär: pasta, avokado, babybel ost, majs och hemlagade köttbullar. Och nej Ava får inte tallriken framför sig för då sku den nog flyga utan jag sätter bitarna, några i taget så hon kan välja, framför henne på bordet och sen äter hon själv.


Båda rata de super goda hemlagade köttbullarna men i övrigt så slank allt ner. Ava äter pastan som sådan, vet inte om hon tuggar på dem med sina två tänder eller om hon sväljer dem hela men fungerar bra. Avokadona är helt otroligt fina och billiga så det är verkligen en vardagslyx.


Idag såg lunchen ut såhär: batat, babybel ost, avokado för Ava och kalkon för Umi. Umi har fått överdos på avokado eftersom han tidigare åt avokado varje dag så ger enkom ibland och kalkonen var lite för saltig för Ava. Hon åt inte hela sin portion för lite slank ner i min mage under måltiden.


Båda fick vattenmelon till efterrätt. Ni sku se hur tokiga de blir när de ser att jag tar fram vattenmelonen. Umi skriker ANAKULUUU och Ava vifter med armarna som en propeller. Helt klart deras favorit.

Min lunch såg ut såhär, batat, avokado och en soja biff.


Och nu när barnen somnat tänker jag ta en kopp kaffe med några bitar choklad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar