fredag 6 maj 2016

Med rediga kökshandskar fixar man allt

Hade helt eländiga trädgårdshandskar som var såpass dåliga att mitt ivriga ogräs rivande övergick helt och hållet till vattnande. Idag i butiken när jag stod och valde en trasa som passar biltvätt såg jag tjocka tajta (har små händer) plastiga kökshandskar. Med dem har jag nu rivig ogräs, såndäna jätte stickiga växter med vassa taggar, och har inte känt ett dugg. Perfekt! Handskarna blev dock till den grad svettiga att jag med stor möda överhuvudtaget fick dem av mig.

Tänkte på det idag hur härligt det är med trädgård. Inte bara att kunna spendera tid i den och njuta av det gröna och palmträdbladens prasslande ljud i vinden utan det att man alltid har något projekt. Ibland större, ibland mindre. Igår fick jag för mig att flytta alla stenblock som varit mitt i trädgården och är farliga eftersom de flesta är söndriga så de har farligt vassa kanter. F började flytta på dem men ivern tog slut i samband med ökad arbetsmängd. Igår fixa jag det och kände mig som värsta urkvinnan när jag släpa och stånka på de förbaskat tunga stenblocken. Tror jag lätt blir rastlös utan liknande projekt. Visst har vi kul med barnen och inte en endaste dag hittills har vi bara stannat hemma utan alltid har vi åtminstone gått en sväng till lekparken och druckit en kaffe. Men när de sover gör man gärna något annat än diskar. Vissa dagar kastar jag mig i vågrät position med laptoppen i famnen men inte vill jag heller göra det varje dag. Där kommer det fantastiska med att ha en trädgård. Bara att dra handskarna på och börja dra ogräs, vattna, fixa eller som idag tvätta jag faktiskt bilen för hand och drog sedan ogräs. Snacka om effektivitet. Eftersom barnen drar en maraton siesta (ibland sover Umi bara en timme) så har jag även hunnit med vågrätt position.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar