lördag 16 april 2016

Hur får man småbarn att sluta skrika?

Jag blir tokig av konstanta gälla skrik av båda barnen. De skriker till när de är glada, när de leker, när de är trötta, sura, vill ha uppmärksamhet, hungriga och whatnot. Femton miljoner gånger per dag säger jag sluta skrika! Ava fattar ju inte och hennes skrik är så gälla att det varje gång blir och ringa i öronen, no kidding, men Umi han fattar ju. Hundra gånger per dag sitter vi ner och talar om varför man inte ska skrika, att det tar ont i öronen, att det är tröttsamt, att det inte är bra och att Ava är baby som inte förstår. Han förstår detta och säger inte skrika, inte bra, Ava baby, MEN en kvart senare skriker han ändå. Han får första varning, andra, tredje och sen får han gå på timeout, eller ännu bättre - mamma går bort - dvs jag går bort från leken/rummet och DET vill han inte så det fungerar nästan bäst. Men sen skriker Ava till och han tycker det är kul att härma så sen sitter de där och tittar på varandra och skriker. Så här håller vi på dagarna i ända och man tappar ju för fasen konceptet. Nu förklarar jag lungt tusen gånger, sen lite mer bestämt och till sist argt. Hur ska man få honom (Ava kan man ju inte ännu resonera med) att sluta skrika? Alla heta tips tas gärna emot!

2 kommentarer:

  1. Jag brukar sätta på musik - något trallvänligt men ändå lugnt, eller sjunga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra ide, ska testa ha mer musik på 😊 Diktatorn Umi skriker ännu mer om man sjunger ngt som inte är "hans sånger", stööön, sjunger man hans sånger eller med honom så tycker han om, men småsjunger/gnolar man så blir han skitsur.

      Radera