torsdag 28 januari 2016

När nomaden packar sitt pick och pack

För det första ah, va skönt. Klockan är 07 och jag har tagit ett avslappnade morgonbad och nu sitter jag och njuter av fullständig tystnad förutom kaffekokaren som puttrar och fräser. Resten av familjen sover. När jag låg i badet funderade jag på varför vi tar så mycket saker med oss denna gång. Vi skickar alltså 16 pafflådor + en mega stod låda och sen har vi ju allt bagage. Denna gång känns det viktigt trots att det bara är saker.

Jag har ju flyttat en massa, bott (först som barn, sedan med studier eller jobb) i 10 länder så man har ju vanan inne, men oftast har jag flyttat med endast en eller två kappsäckar. Undantaget skedde januari 2009. När jag träffade F 2008 hade jag precis kommit till Finland från Benin och inlett ett nytt jobb. Vi spenderat 6 månader i Finland men sedan beslöt vi oss att flytta till Paris, var han egentligen bodde. Då fick jag låna en paketbil och tog med mig allt jag ägde. Allt tydde på att göra så. Mitt tillfälliga boende tog slut, min projektforskar plats tog slut på grund av indragen finansiering på grund av ekonomiska krisen 2008 och ja, dessutom var jag ju rätt kär. Förutom denna gång och då när jag var barn, när vi också flyttade runt, så har jag levt kappsäcks liv. Mellan 2011-2014 bodde vi 8 månader i tält (i Syd Afrika och Mozambique) och sedan i färdigt möblerade lägenheter (i Gabon och Mauritanien). Det var inte ett problem alls trots att lägenheterna lätt är lite kala och opersonliga. Jag vågar påstå att min stora styrka är att jag har lätt att anpassa mig till nya situationer och platser och även med det man har. Bor man simpelt eller i lyx, så gör man det bästa av det och tycker genuin att det är riktigt bra.

När vi besökte Malta i april förra året konstaterade vi att möbler och sånt är ganska dyra, vilket det ofta är på öar. Vi funderar i ett skede att skicka iväg hela vårt hem, men på grund av att det var dyrt (vi snackar flera tusen euro) och att så gott som allt boende är färdigt möblerat så är det ingen ide. Då beslöt vi oss att skicka en del grejor, sånt som gör ett hem personligt. Bekanta leksaker åt barnen, några tavlor, fotoramar, en vaxbordduk från Marimekko som vi fått i julklapp av mina föräldrar, täcken och påslakan (blir tokig att sova med filt och lakan), våra favorit Mumin koppar, Umis stokke stol och förståss kläder osv. Vi insåg att varför spara, i ett förråd i Finland, sånt som vi verkligen kommer att behöva där, och som kostar att köpa. Så i och med att den stora låda är jätte stor så ryms även spjällsängen, Avas matstol, hundens madrass, printern (onekligen smidigt att ha hemma) och lite köksgrejor (såsom osthyvel och teflon stekpannor som är dyra där).

Vi sku givetvis klara oss utan detta. Leksaker går att köpa, spjällsäng går att köpa, barnstolar likaså och kläder. Men why oh why när man en gång har allt? Vi behöver ju trots allt en spjällsäng och 2 barnmatstolar osv. Blir nästan lika dyrt att köpa allt som att skicka och den stora skillnadne är att jag tror att vi med alla dessa grejor snabbt kan få ett färdigt möblerat hem att på riktigt kännas som ett hem, inte endast något temporärt. Vi flyttar ju på obestämd tid men har i tankarna 2-3 år varefter vi får se. Och om vi av någon orsak besluter oss att dra vidare tidigare så tänker vi så att ifall vi lykats skicka allt dit så lyckas vi också skicka därifrån.

Vår flytt innebör dock att vi kommer att ha en hel del saker på Malta, en del grejor i ett förvar i Finland och dessutom har jag mycket ännu i Paris (dvs alla mina hundratals böcker, min cyckel, några låda med gamla minnen, alla fotoalbum, mina älskade fötölj - den första möbeln jag köpt på en kirppis som min mamma och jag lyckades klämma in i hissen men fick inte ut den). En dag önskar F och jag att vi kunde ha ett "riktigt hem" vart vi sku skicka alla våra grejor, så att vi inte sku ha dem utspridda i tre länder. Han har dessutom också en del grejor på Irland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar