lördag 10 oktober 2015

Sugen på att fara tillbaka på jobb!

Ja ni hörde rätt, blev faktiskt lite sugen på att återvända till jobbet idag. Varför då? Ja, sedan Umi föddes har jag och ett par vänner som fick barn precis samtidigt träffats varje vecka. Vår lilla grupp blev större efterhand, som bäst 6 st. Det har varit alldeles fantastiskt att ha en sådan mammagrupp var man kan fundera, ventilera, skratta, grubbla, fråga och allt det där som man så gärna gör. Vi har alltid träffats hemma hos någon vilket varit himla skönt för alltid är det någon bebis som sover, medan en annan är hungrig och en tredje ska bytas osv, så hemma hos varandra har vi i lugn och ro kunna luncha och dricka kaffe i timmotal. Men nu har de alla återvänt till sina jobb. Bebisarna är allt från 10 mån till 1,5 år, + då lilla Ava. Nu har vi börja träffas istället på veckosluten, när det passar, och idag var det brunch. Till saken hör att de alla har himla intressanta jobb och alla varit nöjda att börja jobba igen, trots stress över dagisstart och hur man ska pussla ihop vardagen med lämnande, hämtande, inte för långa dagar, jobbresor osv. Jag sku ju ha återgått till jobbet ett halft år sedan om inte Ava kommit in i bilden. Eftersom Ava och Umi är så unga så har jag beslutit att stanna hemma ännu cirka ett år, i och med att mitt jobb krävde minimum 60t/veckan (expat kontrakt). Det är grunden till varför vi flyttar till Malta var F kan jobba. Anyways, jag är fortfarande glad över beslutet och att ha denna fantastiska möjlighet att vara hemma med mina barn när de är små, men inte kan jag neka att det lite ryckte till i hjärnan när vi diskutera allas jobb. 2 av vännerna jobbar på Universitetet och det var en av de miljöer jag har trivats så himla bra i. Har jobbat både som amanuens på Åbo Akademi och som projektforskare på Helsingfors Universitet. Har alltid trivats i Universitets världen. Sedan finns det givetvis mycket som kan kritiserar inom den, men så är det ju med alla arbetsplatser. Hur som helst väcktes en iver att ha fullt upp med omöjliga problem att lösa vilket till stor del var mitt senaste jobb. Haha! När jag en dag återvänder till något jobb så kommer jag säkert att skratta åt min jobb saknad jag upplevde idag. Allra helst sku jag ha lite av båda dvs intressant jobb med bra kollegor i ett drivande team och hemmatid medan barnen är små. Är dock som sagt otroligt lycklig över denna chans att kunna vara hemma medan de är små. Jobba hinner man ju nog helt tillräckligt. Det goda är ju att jag helt klart haft intressanta jobb vilka jag trivts med om jag saknar tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar