fredag 9 oktober 2015

Post graviditet - borde man börja jogga?

På tisdagen spelade jag och F tennis medan Umi var i parken och min pappa satt med Ava på café i tennishallen. Hon är ännu sån som sover gott när som helst och var som helst, så bra att passa på nu att göra sånt. Det är nästan så att man kunde ha henne på tennisplanen medan man spelar men planerar man så, så går det garanterat åt skogen. Ändå bäst att ha någon som kan hålla ett öga på henne så det var super att min pappa ställde upp. Har inte spelat på över ett år så lite rostig var man ju nog men verkligen skönt att bli redigt svettig och få slå så hårt man bara orka. Älskar att spela hårt. Tävlade väldigt mycket i tennis när jag var tonåring, så en viss tävlingsanda finns kvar, dock inte konditionen eller precisionen i slagen. F har aldrig tränat tennis så där "på riktigt" men det funkkar ändå bra att spela ihop. Sku vara härligt att få spela en gång i veckan.

Fick en riktig kick att få bättre kondition och bli av med graviditetskilona. Gick ju upp 19 kg och har nu gått ner 13kg utan större möda (äter glass varenda dag som exempel...) så ännu finns det några kilon att bli av med. Ava är ju dock bara 2,5 mån så ingen stress men huvudsaken att man inte blir kvar med +5 kg i längden. Funderar på om jag borde börja jogga. Egentligen tycker jag ganska illa om att jogga och det är så surt de första gångerna. Men jag vet att när man kommit över det värsta så är det ju sen helt OK och nästan den snabbaste formen för att komma i form. Det svåraste är den mentala biten, att besluta att man ska springa och för det andra klä på sig och ta sig ut.  Dessutom är höst väder det skönaste vädret att springa i. Joggade ganska mycket när jag studerade. När jag bodde i Reykjavik var det alltid lika spännande för jag sprang c.10km och under turen hann vädret ändra sig drastiskt, allt från solsken till hagel, spöregn och hård vind. Men äh, tror jag ska fortsätta fundera på det och nöja mig med några kilometers hundpromend per dag. Inte så illa det heller. Kanske man kunde äta lite mindre glass i stället. Låter som ett skönare alternativ, hehe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar