fredag 16 oktober 2015

Kampen mot atopisk exem - part IV

Jag berättade ju adrig hur det sen gick med pricktestet och resultaten. Vi missade ju som sagt första testen men fick en ny tid veckan efter. Själva testande gick bra och Umi var jätte duktig. Han testades för barnmat kategorin (mjölk, fisk, ägg, mjöl), nötter och fisk. Det som han reagerade mest på var cashewnötter och jordnötter. Eller egentligen reagerade han nog på alla nötter förutom kokos men allra mest då på cashew, var han fick resultatet 12. Inom kategorin barnmat så reagerade han endast på ägg, resultat 7, och inom fisk endast på rå lax, dock endast 3 poäng. När jag frågade hur illa 12 poäng är, dvs på vilken skala, är det från 0-20 eller 0-50 eller? så ville de inte svara utan sade endast att läkaren får kommentera. Han sku ringa senare i veckan, vilket han aldrig gjorde. Veckan därpå ringde jag Jorv och de meddela att vi nog var på ringlistan och att läkaren sku ringa vilket han inte heller gjorde den veckan. Jaha, så följande vecka ringde jag igen och då ringde han faktiskt tillbaka någon dag senare. Nå det var ju ingen panik eftersom Umi aldrig äter nötter eller ägg, så det är inte så att det sku finnas EN grej som han är extremt allergisk för och allt sku bli frid och fröjd så länge som han undviker den, men det visste vi ju redan från början, eller antog i alla fall. Läkaren konstaterade helt enkelt att det bara är att fortsätta smörja med diverse kortison krämer och använda antihistamin när det behövs och förståss då undvika nötter och ägg, men att det bästa säkert är vår kommande flytt till Malta, dvs varmare klimat. Och ja, precis så är det ju, klimatet på sydligare breddgrader har alltid passat mig och förhoppningsvis även Umi.

Både Umi och jag hade en våg av svår allergi tidigare i veckan, så fick förnya alla resept och smörja flera gånger om dagen med Sibicort på honom och Elocon på mig och ta antihistamin till natten så att han inte kliar sig helt blodig. Nu har vi som tur kommit över det värsta och det finns ljus i ändan av tunneln, så skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar