torsdag 24 september 2015

Roadtrip - Destination Rovaniemi!

F och jag är ju båda sådana med myror i byxorna och ska hela tiden flänga och fara. Blir tokiga om man inte har minst en resa eller flytt att se fram emot och planera. Nu har vi ju visserligen en flytt till Malta att planera men det känns ju ändå som en evighet till dess. Vi var snabbt överrens om att det vore kul att se lite mer av Finland. F har aldrig varit mer norrut än Tammerfors. Sagt och gjort. Nu är första nätterna bokade och natttåget hem. Däremellan har vi 10 dagar. Roadtrip är på det viset också bra att då behöver vi inte fixa något för Xima, utan hon hänger ju självklart med. Nu är planen denna att köra till Vasa och stanna 2 nätter där. Jag har vänner där som både har barn och hund/ar så vårt gäng smälter ju bra in. Sedan har jag en god vän/kollega som bor i Kokkola, så då blir det två nätter där eller alternativt i Jakobstad. Inget efter Vasa är ännu bokat. Sedan kunde vi köra till Uleåborg och därifrån till Rovaniemi men tänkte att det är kul att se lite annat än kust och lite mera skog så vi siktar på Kajana och sedan Kuusamo, 2 nätter per ställe. Sedan hade vi tänkt åka till Rovaniemi men min vän där är just då bortrest men kommer nästa dag så vi stannar en natt på vägen, kanske vid Auttiköngäs, varefter vi sedan far till Rovaniemi för 2 nätter. Sen blir det natttåget hem. Och hör och häpna, natttåget med bil, 2 vuxna, 2 små barn och hund kostade 140e. Vilket kap alltså! Har alltid haft för mig att det är betydligt dyrare vilket det visserligen också är vid peakseason. Trots att vi har goda vänner på flera av ställena så bokar vi in oss på diverse hotell/stugor/lägenheter pga jag tycker det är skönare för alla så. Vi är ju ändå ganska många, högljudda, håriga och ibland smått gnälliga. Ska blir jätte kul! Vi far om exakt en månad. Sannolikt har vi skit höstväder och alla är förkylda men kul att komma iväg är det ändå.

Vi gjorde en 1 månads roadtrip i Baltikum när Umi var 5 månader och det gick super. Vi planerade också så att vi körde max 200km de dagar vi körde och stannade min 2 nätter per ställe. Lättare så för oss (bära grejor av och an), lättare för Umi och lättare för Xima. Nu blir den längsta kör snutten Helsingfors-Vasa vilket är 420 km, men det går säkert bra!

Här började vår Baltikum resa hösten 2014, pet-friendly hytt till Tallin.

Xima njuter av Spa Hotellet i Kuresaare

Vilken snygg man jag har!

Vi hyrde en liten stuga i Tüja i Lettland


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar