fredag 11 september 2015

Natta ensam 2 barn under 1,5 år - second edition!

Nåja, andra kvällen gick betydligt bättre men förutsättningarna var också bättre. För det andra sov han endast en timme på dagen, dagen innan sov han 2,5 timme, sedan var vi ute ganska länge på eftermiddagen (vilket vi nog också gjort dagen innan) men som bonus kom hans 7 åriga kusin Emma och lekte på kvällen. De leker ganska vilt så det tog säkert ut sista musten ur honom. Han hann dock lugna ner sig en halv timme innan bad och läggningsdags. Med andra ord var han betydligt tröttare än kvällen innan. Så hör och häpna, det tog en kvart att lägga honom. Jiippii! Ava började precis gråta när jag började natta Umi men min mamma fick snabbt henne lugn med ny teknik som jag visat kvällen inne. Det hela firade vi med ett glas vitt vin och att titta på debatten på A studio. Min mamma gick hem vid halv 10 och då hoppade jag i sängs. Umi grät några gånger under natten för hans exem kliade så, men Ava sov riktigt bra, vaknade 2 gånger för att äta.

Tricket med Avas sovande är dropparna vi börjat ge, som underlättade magknipet, men speciellt det att vi har henne nu sovandes på mage. Hon ligger inte mera och kramppar hela natten utan hon sover! Härligt för henne att slippa magknipen och härligt för oss. Visst vill hon att man ska buffa lite eller hålla en vilande hand på henne, och ändå vaknar man ju emellanåt för att kolla på henne, speciellt nu när hon sover på mage, men gud va skönt att inte vara vaken i flera timmar mitt i natten och att hon inte har ont. Och ja, det finns ju flera åsikter och direktiv angånde magsovande, när det handlar om såpass unga barn, Ava är 7 veckor idag. Jag funderade också på det ifall jag vågar ha henne på mage nattetid men efter att jag såg hur djupt hon sov under dagen, på mage, och att hon klarade av att svänga huvudet till båda hållen, plus att jag nog vaknar till minsta ljud så beslöt jag att det var det bästa för oss. Och tur så, för det har verkligen spelat en stor roll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar