onsdag 2 september 2015

Kampen mot atopisk exem, part II

Umi hade en tid för efterkontroll på Jorv sjukhus på grund av att han haft svår bronkit ett par gånger på våren. Det konstaterades dock snabbt att allt verkade bra och eftersom han inte hostar eller blir andnödig vid lek så fokuserade läkaren istället på hans hy. Vi tyckte själva att den var ganska OK, men det tyckte inte läkaren. Vi fick springa från rum till rum, mellan olika läkare och sköterskor. Umi duschades, salvades och några bandage fick han också. Sedan fick vi gå till labbet för blodprov och om 10 dagar skall vi tillbaka för att se om hyn är tillräckligt bra för att få tid till prick test. Problemet är ju att fast hyn skulle vara OK om 10 dagar så betyder det inte att den är det om 13 dagar, men nå, en dag i sänder. De vill testa allt. Mat, pollen, damm, djur, osv. Det är ju nog bra att testa allt, kanske man sku få några svar.

Själv har jag ju haft atopisk exem hela livet och testat positivt typ bara på häst och hö... Å andra sidan har jag inte gjort några test sedan jag var barn, man blir ju så innerligt trött på att springa på alla världens tester utan några resultat alls. Läkaren påpekade dock att kanske det vore på sin tid med nya tester. Ja, kanske det.

Hur som helst är det intressant att se vad blodproven och prick testen ger för resultat. Läkaren menade att om hyn fortsätter så som den är nu så borde Umi få Protopic. Jag är inte helt säker att jag tycker det är en bra idé. Jag har själv tidigare använt protopic under några års tid och trots att den ju nog fungerar så tycker jag att det är en himla stark substans att ge åt en 1,5 åring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar