lördag 22 augusti 2015

Spenatplättar utan ägg och farligt god pannkaka

Hela sommaren har Umi ätit en avokado  (+ ngt annat) till lunch men nu verkar han ha fått nog, vilket jag kan förstå. Kände mig helt tom på lunch idéer åt honom innan jag kom på att han tyckt väldigt mycket om spenatplättarna min mamma gjort. Tyvärr blev han dock sjuk av dem, pga ägget. Han kan ju äta ägg i små mängder, men det blev för mycket och han kastade upp flera gånger efter plättarna. Googlade recept på spenatplättar utan ägg och hittade flera olika varianter men den som var mest tilltalande var den som helt enkelt var utan ägg, utan ngt ersättande. När jag dock blandat ihop mjölk, mjöl och spenat så började jag ändå tvivla hur de ska hålla ihop. La med lite bakpulver och så såg jag att vi hade matsoda så blandade med lite av det, och till sist såg jag Fiber Husk påsen, så la med lite av det också. Och plättarna blev ju jätte fina och goda dessutom. Lagade stora plättar och i och med att de inte har ägg så blir de lite tjockare. Till min stora frustration så vägrade Umi att överhuvudtaget smaka, han som brukar äta så bra. Nåja, åtminstone fick vi en god middag.


Idag lagade jag en pannkaka, som ju nog innehåller ägg men bara 2 st på 8 dl mjölk vilket Umi borde tåla. Han har tidigare ätit pannkaka och tyckt om det. Jag tänkte som så att, ifall han tycker om det så kan man ju sedan utveckla mer matiga saltiga varianter. Hittade ett recept som hyllades till himlen, så prövade det och yes, sablar vad gott. Faktiskt så gott att jag och F åt upp hela pannkakan... och ja vi erbjöd i flera omgångar åt Umi men igen vägrade han ens smaka. Synd, för han missade nog en jätte god pannkaka. Receptet hitta jag här:

8 dl mjölk
1 tsk salt
2 ägg
3 tsk socker
4 dl mjöl
1 tsk bakpulver
25g smält smör
och smör för plåten

Blanda ihop allt och låt smeten stå c.en kvart. Lägg in 25min i 200 graders ugn. Mjuk o saftig och farligt god. Tyvärr hann jag inte ens ta några bilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar