söndag 5 juli 2015

Tredagarsfeber - could it be?

Igår natt vaknade jag av att Umi hade ljud för sig i sängen, grät inte, men höll på med sin "natt sång" som han brukar sjunga/gnola på innan han somnar och kliade sig. När jag lade handen på honom märkte jag genast att han var kokhet. Mätte temperaturen och ja, han hade 39 graders feber. Kollade en stund men eftersom hans sjungande och kliande fortsatt och han hade svårt att komma till ro så fick han febernedsättande. Det tog en lång stund innan han om till ro, dvs 1 1/2 timme och han drack en hel flaska vatten, men sov sedan till kl.09 och var på super humör på morgonen och feberfri. Han åt bra och lekte hela dagen. Mot kvällen kände jag igen hur hans panna plötsligt blivit varm, japp, 38.7 grader, han fortsatte dock leka men man kunde se att han var matt. Försökte ge lite middag till honom men nej han orka inte alls äta utan fick istället pyjamas och en flaska välling och somnade som en sten. Vi gav inte febernedsättande eftersom jag helre avvaktar och ser än ger genast när temperaturen stiger, man får ju feber av någon orsak. Om han vaknar och har illa eller har svårt att komma till ro så ger vi ju självklart medicin men för tillfället sover han som en stock. Han visar inga tecken på förkylning så som hosta, snuva eller svårt att andas så vad kan denna feber månne bero på? En så kallad tredagarsfeber kanske? Han har ju nog en del röda utslag på magen och armarna som han i vanliga fall inte har men sen igen så har han haft lite sämre allergi så helt omöjligt att säga om det är någon ny exem eller så kallade tredagarsfeber-utslag. Men destu mer jag läser om tredagarsfeber på nätet så passar det liksom in. Nu är det bara att vänta och se och hoppas att han återhämtar sig kvickt!

Här kommer några bilder från början av veckan av Umi och kusinen Emma. Emma leker så fint med honom och de har mycket roligt tillsammans.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar