måndag 29 juni 2015

Planerat kejsarsnitt - part II

Idag var jag på Jorv, hade tid hos läkare för att diskutera och planera nästa förlossning. Alla olika alternativ gicks igenom och en undersökning gjordes. Slutresultatet var att det blir ett planerat snitt om lite på 3 veckor! Ett alternativ var att planera snitt c. en vecka - 10 dagar efter beräknad tid och ännu ge en chans för naturlig förlossning. Å andra sidan menade läkaren att det är mycket sannolikt att det skulle bli snitt hur som helst och att eftersom de klassar mig som risk föderska (väl på grund av hur förra förlossningen gick) så är planerat snitt helt okej, också enligt dem. Klart de betonar alla andra alternativ, vilket jag tycker är helt bra att gå igenom, men det blev ingen kamp med svett och tårar utan mitt önskemål togs väldigt snabbt emot. Vilken lättnad! Läkaren påpekade också att om vattnet skulle gå eller dylikt nu innan utsatt datum, emot alla odds, så är det ändå sannolikt att de gör snitt. Så snitt verkar vara min grej. Det påpekades dock att tidigare hade de strängare regler om att det måst ha gått 2 år mellan snitten, nu blir det ju bara 1 år 4 mån, och att flera barn inte rekommenderas efter 2 snitt. Nu är de inte mera lika stränga förutom att en naturlig förlossning inte rekommenderas efter 2 snitt, men kanske 2 barn räcker?

Jag frågade varför de senast väntat så länge för att göra akut kejsarsnitt och läkaren sade att det nog borde göras inom 24 timmar, och varför det i mitt fall väntats flera dygn hade hon ingen förklaring på. Det får vi aldrig veta men det känns super att det nu planeras såhär. Men herregud vad underligt att ha ett exakt datum och klockslag för när man får möta sitt barn. Kan man månne alls sova natten innan?

Från Jorv körde jag till ett bageri och köpte två feta bakelser för att fira. Hade givetvis tänkt ta bild på dem när vi satt på terassen med F med en kopp kaffe, men de hann slinka ner innan jag kom ihåg att fota. Istället bjuds en bild på Umi från idag, just innan han hällde vatten över mig så att jag hoppade till och fick en stor sticka rakt i rumppan. Där ligger den ännu, djupt inne i ena skinkan. F försökte operera, även min mamma, men det får vänta tills imorgon eftersom det krävde nål som ingen hade på sig just när operationen var igång.


5 kommentarer:

  1. Skönt att du fick din vilja igenom utan att behöva kämpa för det speciellt mycket! Jag tycker också att det skulle kännas lite spooky det där att veta exakt när man ska få möta sin nya bebis... Men å andra sidan, med två naturliga förlossningar bakom mig, måste jag nog säga att jag inte sov speciellt bra alls under de två sista veckorna före beräknat datum, och definitivt inte de som gick över det, utan varje kväll när jag gick och lade mig var min sista - och enda tanke, att tänk om bebisen kommer nu i natt (av någon anledning hade jag ända från början inbillat mig att förlossningarna skulle starta på natten...). Så att inte kunna sova en natt är väl kanske inte så farligt ändå, och knappast något i jämförelse med att behöva oroa sig för hur det skulle gå om man skulle pröva med naturlig förlossning först...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, en natt är inget jämfört med att gå omkring och vänta. Jag gick senast 2 veckor över tid och hade precis samma tanke som du beskrev, att kanske inatt, de sista veckorna var nog långa. Himla märkligt att denna gång veta exakt, dock i positiv bemärkelse :)

      Radera
  2. Oj vad bra att det är fixat nu och du fick din vilja igenom utan desto mer kämpande! Så spännande och veta exakta dagen ju! Intressant detdär med "snittpolicyn", jag har nämligen just trott man måste vänta 2 år mellan snitten. Bra om det då inte är så srängt mera. Sen är det väl 3 snitt man maximalt rekommenderar. mIn syster har 3 barn, alla snittade. Efter tredje hade läkaren sagt det inte rekommenderas fler. Lycka till med allt såhär på slutrakan.

    Hälsar,
    Heidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo verkligen intressant hur policyn ändras. Fick nog höra efter förra snittet att det inte rekommenderas att man blir gravid inom ett år, men nå, så blev det ändå. Max 3 snitt har jag också hört. Faktiskt skönt att det gick såhär :) Trevlig fortsättning på sommaren!

      Radera
  3. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    Giaonhan247 chuyên dịch vụ gửi hàng đi Úc, mua hộ vòng tay pandora úc ship về Việt Nam uy tín và dịch vụ vận chuyển hàng đi campuchia uy tín và kinh nghiệm cách order taobao về VN giá rẻ.

    SvaraRadera