fredag 24 april 2015

Rädd för gunghäst

Umi har aldrig varit blyg/skrämd eller rädd för främmande eller orolig av sig. Jo visst grät han en gång när en kompis baby börja gråta men i princip aldrig blivit riktigt rädd eller skrämd av något. Inte i alla fall så att vi sku ha reagerat. Nu menar jag inte att han aldrig sku ha blivit småskrämd av diverse saker men sådär förskräckt har jag inte sett honom. Men denna vecka har vi sett en ny sida, faktiskt ett par gånger. När vi var till rådgivningen var där en såndär gunghäst, gjord av trä och mjukis material med hår, sadel, ja en såndän typiskt mjuk gunghäst och den var han ganska skeptiskt över. F tyckte nå nej och lyfte Umi på hästens rygg och det tyckte han inte var något kul. Han blev riktigt skrämd och började gråta. Sedan stod han bakom mitt ben och iakttog den, och pep till när hästen rörde på sig. Första gången vi sett att han på detta sätt blivit rädd för något. Nästa dag packade jag ett paket, inför hans kompis kalas, och när jag drog paketbanden med sax för att göra krusidull så blev han rädd och började gråta. Det varade inte länge men han blev tydligen rädd av ljudet. Märkligt, det är ju inte som att det är ett hårresande ljud.

Igår var vi bjudna på middag till min kompis som precis flyttat nära oss och hon har tvillingpojkar som snart fyller 3 år och dit kom även 4 andra barn och 4 vuxna, förutom F och jag. Tänkte att få se om han igen kommer att bli rädd/skrämd av något men nej, det blev han inte. Var lite blyg i början men fatta snabbt omtyckte för pojkarnas leksaker och började flirta med de övriga gästerna. Svårt att veta vad det är som gör att han blir skrämd av något, men kanske det mer handlar om att situationen är ny, kanske oväntad. Ja, vem vet, omöjligt att veta. Nu är jag inte alls orolig över detta, utan det är snarare intressant att se hur han går in i en ny fas. En fas i vilken han kanske observerar saker och ting runt omkring sig mer än innan och reagerar därav annorlunda.

Idag skall vi fira en av Umis äldsta vänner, som fyller 1 idag. Blir super kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar