lördag 28 mars 2015

Börjat packa

Nu har vi börjat ställa fram saker, printat flygbiljetter, hyrbil reservationer, hotel reservationer, tvättat igenom kläder och gått igenom mediciner (allt får man ju köpt men behändigt att ha lite panadol och finnrexin åt oss och burana, babyhalern osv åt Umi). Försöker ta så lite saker som möjligt men det blir ändå en hel del. Måst ännu beställa en taxi. Mina föräldrar hade tänkt köra oss men med hundboxen, hunden, vagnen, väskorna + oss så behövs 2 bilar och det passade inte dem båda denna gång så vi får beställa en stor taxi till flygfältet helt enkelt. Reseplanen är alltså att flyga till Paris, plocka upp hyrbilen, och sedan köra c.150km var vi stannar en natt på hotell. Nästa dag fortsätter resan och då har vi c.400 km att köra innan vi når Fs föräldrar i Villneuve-la-Comtesse. Kändes vettigt att dela upp resan såhär pga Umi och Xima. Stannar på landsbygden en vecka, lämnar sedan Xima där medan vi andra kör upp till Paris igen, stannar en natt hos en vän, och flyger nästa morgon tidigt till Malta. Där har vi även hyresbil för det var jätte billigt (70e/vecka) och vi har hyrt en stor lägenhet i norra delen av ön för 220e/6 nätter. Efter vistelsen på Malta flyger vi med ett svintidigt morgon flyg till Paris men denna gång har vi tänkt köra direkt de 500km till Fs föräldrar. Sedan chillar vi där en vecka till innan vi kör, hela högen, till Paris var vi stannar en natt eftersom det igen är ett morgonflyg till Helsingfors nästa dag. När man reser med hund så måst man dessutom räkna med att vara en timme tidigare på flygfältet. Mycket körande och flygande av och an, men känns kul, för efter denna resa så åker vi nog ingenstans innan nästa barn gjort sin entrée.

Igår gick jag på rådgivningens råd till hälsostationen för att kolla Umis öron. Egentligen är det ju för tidigt för en efterkoll för den skall göras 4-6 veckor efter att antibiotikan tagit slut och den gjorde det endast 2 veckor sedan men de rekommenderade ändå att gå och kolla. De var lite röda men inga tecken på ny inflammation. Läkaren kunde ändå rekommendera orodrops som är någon form av örondroppar man droppar i just innan flyget lyfter och landar. Kan hjälpa mot trycket speciellt om öronen är lite känsliga. Vid tidigare flyg har Umi inte alls reagerat men nu efter att ha varit sjuk så vet man ju aldrig. Tyckte att örondropparna lät som ett bra tips.

Umis nya grej är att stå i vår säng och titta ut genom fönstret. Han kan stå hur länge som hellst och kolla på bilar, bussar och folk som passerar. Undrar vad han kommer att tycka om resan, farföräldrarna, landsbygden och Malta. Huvudsaken är väl ändå att vi är där med honom.