måndag 2 mars 2015

Barnmat och höns-kokosmjölk gryta

Ännu äter Umi inte som vi, som barn lär kunna börja göra vid 1 års åldern, så vi lagat mat åt honom men ger även färdigt köpt. Sen när han börjar äta precis som vi så får vi nog ändra lite våra vanor för vi äter både starkt och saltigt. Jag brukar ett par gånger i veckan laga en stor sats åt honom som jag sedan fryser ner i barnmats burkar. Funkkar utmärkt. På detta sätt har vi alltid mat åt honom i frysen, ibland något gjort på fisk, gris, kött, höna eller vegetariskt. De flesta dagar får han också en burk färdig mat, brukar bara bli så. Idag fick han dock hemlagat både till lunch och middag.

När han sov sin förmiddags tupplur så kom jag på att vi lagt åt sidan en bit kött, från lördagens middagsbjudning, som jag tänkt laga åt honom. Köttet, en biff, var alltså rått, inte preparerat. Nötkött som jag lagat åt honom har alltid varit färdigt malet, så fick googla lite för att få idéer. Mätte sådär ungefär, försöker att proteinet ska vara c.25% av måltiden, enligt rekommendationer av Umis hälsorådgivare. Mängden har givetvis ökat gradvis. Jag skar i bitar potatis, blomkål och en mindre mängd paprika som fick koka med biffen som jag tärnat i små bitar. Det hela kryddades med peppar och örter. Sedan när allt känns mjukt så mosar jag det med hjälp av stavmixer. På grund av biffens storlek så blev det 4 portioner. En till lunch och 3 burkar för frysen. Umi tyckte det var jätte gott. Jag brukar försöka laga större satser, c 10 burkar, men nu blev det lite mindre. Sedan brukar jag också ha färdigt kokat maletkött i frysen som man kan lägga med diverse grönsaker man har hemma. Jätte behändigt.

Sen var det middagstid och vi hade planerat laga en höns-kokosmjölks gryta och då slog det mig att vi ju hade köpt extra höna för Umi. Äh, tänkte jag och börja laga en till sats mat åt honom. Händer aldrig att jag sku laga 2 storkök per dag men så råka det nu bli idag. Den andra satsen blev potatis, morot, broccoli och då höna. Detta fick basilika som krydda. Mycket uppskattat även denna sats. Kul att laga när han tycker om allt man lagar. Verkligen inte kräsen när det kommer till mat, kanske snarare konsistens och tycker inte om för stora bitar. Ibland (ofta) är han bara otroligt okoncentrerad så man får locka honom med ljudbok och diverse grunkkor, men smaken tycker han sällan att det är något fel på.

Burkar för frysen
Vår middag blev också rätt lyckad. En kryddad red curry kokosmjölk gryta med höna, potatis, broccoli, paprika och såklart lök och vitlök. Alla grönsaker blev perfekt mjuka, inte så att moroten är lite hård medan potatisen faller isär vilket ju sker ibland. Jag brukar steka hönan med lök och vitlök i kastrullen och redan i detta skede lägga med de flesta kryddorna. Sedan lägger jag med morot och efter c.10 min potatis, och lite vatten, inte ens så mycket att de täcks. När de är sådär halvt klara lägger jag med broccolin, parikan och en 500g burk creamy coconutmilk. Gäller att hitta rätt sort, för vissa är lite vattniga, tycker jag. I detta skede smaka jag av och kryddade lite mer och lät det småputtra en stund tills jag slog av plattan men lät kastrullen ännu stå kvar. Bon apetit, mycket gott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar