onsdag 11 februari 2015

Social påverkan

Var på mamma/bebis träff igår vilket var kul som alltid. Funderade kring hur mycket man som föräldrar påverkar sin bebis, nu snackar jag småbarn, inte några åringar som redan går på dagis. Jag tror att vi som människor påverkas mycket av vår sociala omgivning men jag tror också att riktigt små barn redan har egna personligheter. I och för sig tror jag nog också att de redan i mycket tidig ålder kan påverkas av ett hem fyllt av oro, kaos, bråk, stress och lika mycket av ett harmoniskt, lungt, stressfri miljö. Nu tror jag inte att enda hem inte ibland fylls av stress eller gräl, och det hör ju till en normal vardag (specielt med småbarn) men jag tänkte mer i extrema banor, som alkohol/drogmissbruk, våld, rädsla osv. I vår mamma/bebis grupp har vi en bebis som sovit som en stock sedan hon var helt nyfödd. Nätterna igenom, en matning, men resten av tiden aaah skönt med sömn. Resten av bebisarna går i perioder med sömn, vissa sover bättre än andra osv. Alla bebisar har helt klart egna personligheter. Nu kom vi till frågan att varför sover den här ena bebisen så himla bra? Är hon bara en sovare och obs, inte har haft problem med magen så som många bebisar ju har om natten, eller har hemmamiljön påverkat henne? Visst är hennes föräldrar lugna, harmoniska och bebisen träffar mycket människor så hon verkar trivas och är trygg i olika sammanhang, men det kan ju inte vara bara på grund av detta som hon sover så gott? Eller? Jätte intressant att fundera på hurdant inflytande vi har på våra barn, speciellt när de är såpass unga. Vissa kan tycka att man inte hela tiden ska bära på sin bebis, att det framkallar ett närhetsbehov, medan andra tycker det är självklart att man ska bära på sin bebis så mycket som den behöver. Trygghet hör ju till det viktigaste när de är små. Hur mycket påverkar månne bärande/icke-bärande, om alls?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar