tisdag 16 december 2014

Helgen i Stockholm

Resan dit gick himla bra fast på något sätt kändes det som om vi rest mycket längre än till Stockholm.Vi var i god tid på flygfältet vilket i och för sig var bra för vi hade tid att ge middag åt Umi i lugn och ro osv. Flyget och Arlanda Expressen gick himla smidigt. Kvällen spenderade vi hemma hos våra vänner. Åt gott och skratta himla mycket. Vi hade tagit med en resesäng åt Umi vilket var smidigt. Man kan inte riktigt mera lägga honom i en stor säng eller på en soffa och sova för han rör på sig något otroligt mycket och kastar sig över kanten. Han kunde ju ha sovit mellan oss på natten men det var jätte smidigt att ha sängen för nu kunde vi lägga honom medan vi satt uppe. Vi visste att han sov tryggt och behövde inte snegla att när kastar han sig från sängen. Dessutom rymdes den i en ryggsäck så det var inte så problematiskt att ta med den. Nästa morgon gick vi ut och promenera. Vi hade sån tur med vädret. Blå himmel men något himla kallt. Vi gick runt gamla stan och fasen va det blåste. Plötsligt fick jag kallt, sådär jädrans kallt, trots vinterjacka, mössa, vantar osv. Det såldes glögg överallt men vi hade inga kontanter och just då hitta vi givetvis ingen maskin. Känslan när vi äntligen fick kontanter i handen och glögg i kroppen, aah.
Morgonpromenad i gamla stan
Sedan åt vi långlunch på Sturehof. Gott och trevligt och duktiga Umi orkade fint med en 2,5 timmes lunch! Där satt han och knappra på sina bröd och sov en stund i pappas famn. Vi promenera hem via Östermalms Saluhall. Kvällen spendera vi hemma så att Umi sku få krypa runt och leka. 

Toast Skagen
Nästa morgon vaknar jag helt täppt, misstänker någon allergisk reaktion för känner mig inte förkyld. Vi åkte iväg till Tranholmen vart ett par vänner nyligen flyttat. Himla mysigt att bo så nära city centern men ändå i såndän skärgårdsidyll. 

Väntar på färjan till Tranholmen
Vi spendera egentligen hela dagen där. Näsan fortsatte vara täppt. När vi kommit hem på eftermiddagen kände jag mig kanska slut och på kvällen hade Umi feber. Jag börja inse att jag nog snarare var förkyld än hade en allergisk reaktion. Äh va tråkigt att bli förkyld, måst ha varit den där morgon promenaden när jag fick så kallt. Men roligt hade vi ändå. Vi laga mat och myste hemma. Den natten sov Umi dåligt, vakna varje timme. F sov säkert ännu sämre för på andra sidan hade han mig som hade snarkat något ofattbart i alla olika tonlägen. Jag hade faktiskt ont i tänderna för jag snarkat så mycket. Kan man ha det? Nästa morgon var det dags att åka hem och hemresan gick jätte snabbt och smidigt. Båda Umi och jag orkade duktigt!

En liten trött resenär
Stockholm känns som en stor stad jämfört med Helsingfors. Folk överallt på ett annat sätt. Nu hann vi ju inte se massor men ändå få en känsla av staden. Visst är den ju en härlig stad. Nu ska vi kurera oss! Och ja just det, Xima hade haft det jätte bra hos mommo. Vi funderar på att föra henne dit ibland några timmar över dagen för det är ett sånt otroligt sällskap för mommo som älskar hundar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar