tisdag 25 november 2014

Härliga dofter fyller hemmet - Tabikh Zahra

F hämtade med sig två kokböcker från Paris. Han älskar köpa, läsa dem och laga efter recept. Jag är själv en riktigt recept junkie men följer egentligen aldrig dem, förutom när jag bakar. Jag samlar åt mig idéer och improviserar sedan efter känsla. Den ena boken är från Gaza, som F köpte även av politiska orsaker. Den andra kokboken var en fransk vegetarisk kokbok. Idag beslöt vi att båda fick välja varsitt recept som vi lagar idag och i övermorgon. Jag (den före detta vegetarianen) valde en blomkål-kött gryta med egenlagad buljong, ett recept från Gaza boken, medan F valde ett vegetariskt recept från den franska boken.




Min rätt tillredes ikväll. Herregud vilka fantastiska dofter hela lägenheter fylldes av. Kanelstång, hela nejlikan, kardemumma, lagerblad och ett par färska kvistar rosmarin kokade i enbart buljongen. Ja, egentligen borde buljongen lagas med ett stycke köttben som sedan tas bort men där gick gränsen till lathet. Denna del föll bort, tyvärr. Ja, är övertygad att buljongen skulle blivit väldigt saftig men tack vare alla fantastiska kryddor så kan jag intyga att det ändå blev obeskrivligt gott.
Buljongen
Efter att buljongen kokat i 45 min och kryddorna silats bort, så lade jag i köttbitarna och lät det puttra i en timme till. Samtidigt kokades blomkål snabbt som sedan skulle fräsas i olivolja och sättas åt sidan. Under tiden frästes lök med 5 färska tomater som jag haft i blendern. När köttet äntligen var mört så blandade jag i kikärterna. Under tiden fräste jag 5 stycken vitlöksklyftor i olivolja med kummin. Jo, alla dessa etapper skall göras separat.
Huvudreceptet
Nu fick allt blandas samman. Köttet och kikärterna med buljong blandades i löken och tomaten som puttrat en stund. Tillslut blandades blomkålen och vitlök-kummin mixen, bara så att det fick koka upp. Det hela serverades med ris och ett par citronklyftor. På grund av några tidsmisser så tog lagande nästan tre timmar men kul var det! Under tiden hann jag njuta av ett glas rödvin.
Glas rödvin, receptet och köksgrunkkor
Slutresultatet var så attans gott.  Kryddorna var inte för starka men blandades härligt samman.
Jag har allid tyckt om att laga mat men det är ju inte precis varje dag som man orkar, hinner eller har lust att spendera timmotal vid spisen för att laga en rätt som denna. Köket skulle nog ha varit helt katastof, eftersom jag använde otaliga mängder stekpannor och kastruller, om inte F diskat under efter hand. Middagen njöts även av att Umi satt mycket nöjt och pillade med en brödbit hela middagen igenom.
Kökshjälpen
Nu får vi med spänning vänta och se om den vegetariska rätten som F valt är lika god. Det är den garanterat! Bon apetit.

2 kommentarer:

  1. Oj, oj, oj! Detdär kunde nog inte vara annat än gott!
    Och bra att du slapp diska :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt otroligt gott blev det! Och ja slippa diska, YES, det är inte alls min grej ;) Vet nu inte om det speciellt mycket är Fs grej heller men skönt ändå, hihi.

      Radera