måndag 3 november 2014

Bli någons förälder, part III

Fick en fråga av Ponks ifall och hur jag tycker man ändras, sådär i grunden, när man blir förälder. Det har tagit mig några dagar att svara på frågan för har jag riktigt måsta tänka efter. Varför det varit svårt att svara för att jag inte egentligen tycker att jag ändrats så mycket, men det gör man väl ändå, eller gör man?

Pia kommenterade att man ju ändras hela tiden, genom olika livsskeden, människor man träffar osv, att hela föräldra grejen mest handlar om det praktiska. Hon påpekar också att det finns så många olika sätt att bli och känna sig som förälder, och ja det är ju verkligen sant. Det är väldigt individuellt hur man upplever förälderskap. Vissa känner en enorm kärlek vid första ögonkastet, för andra tar det sin tid. Vissa kanske upplever att allt ändrats och att de som person ändrats genom den nya rollen, medan andra inte upplever det så starkt.

Hur tänker jag då? Jag håller med Pia att det mest handlar om det praktiska. Ens vardag ändras ju kraftigt. Man kommer och går inte hur som hellst utan vill man gå nånstans, utan barnet, med den andra föräldern så kräver det barnvaktningen osv. Det var förrästen något som kunde slå mig i början, att hjälp, man är ju helt fast. Det är inte som en hund som man kan lämna ensam hemma i några timmar. Men trots att tanken och känslan slog mig att herregud, så hade jag inte riktigt ett behov att vara utan Umi i början. Dessutom ammade jag fulltid och dethär med att pumppa, frysa ner och ge flaska var inte riktigt min grej och det behövdes inte heller. Jag kunde gå nånstans ett par timmar medan Umi var med sin pappa och komma tillbaka passligt tills nästa måltid. Jag upplevde inte mig fast eller instägd pga av detta. Vissa gör ju det och då är det ju självklart och viktigt att få ta den egna tiden, om möjligt, och bebin kan ju då få flaska eller ersättning under dessa stunder. Alla måst ju känna efter hur det känns bäst för dem. Kanske nämnvärt att både jag och F varit hemma fulltid med Umi vilket givetvis underlättat det praktiska arrangemangen. Sedan första början har jag exempelvis varje dag gått på långa hund promenader ensam, vilket ju inte egentligen är en självklarhet alls för dem som är ensamma hemma med barnet. Men som person upplever jag inte att jag ändrats, fast här vore väl en utomståendes åsikt på plats. När jag funderar på det så kommer jag enbart till slutsatsen att jag har samma åsikter som innan, samma personlighet och samma lust att resa och flytta. Jag känner inte att förälderskapet ändrat på något av dessa eller håller mig/oss tillbaka i våra planer. Klart vi nu har en liten människa att ta i beaktande men det gör jag så gärna. Vi har rest mycket med hunden och då har vi tagit dens behov i beaktande. Vid långa flygresor har vi övernattat på vägen och när vi bilat har vi aldrig kört för långa sträckor och alltid bokat hotell vid stora parker osv. Nu tar vi gärna också Umis behov i beaktande. Jag upplever att varken bebis eller hund behöver styra ens liv, om inte nåndera har special behov som till exempel behöver sjukvård eller dylikt.

Vardagen kan ju vara lite kaotiskt ibland och ens tålamod kan prövas, men ändå upplever jag att the more the merrier. Det här med tålamod fick jag jobba med i de olika Afrikanska länderna vi vistas i. Speciellt i Benin, där jag enbart använde mig av lokal transport dvs mopeder och diverse bilar som fungerar som bush taxin. Kommer ingen bil, eller äter man inte den tiden man blivit bjuden på middag, så är det ju ingen ide att stressa upp sig. Jag tyckte det var skit jobbigt i början, och måste riktigt lära mig att ta stunden som den kommer. När jag blev bättre på det var vardagen också mycket lättare och njutbar. Kanske samma tendenser kan ses i föräldraskapet? Allt går inte alltid som man önskat och planerat och jag tror det hjälper en när man kan ta det hela med lite ro och inte stessa för mycket. Jag säger inte att jag inte skulle ha nätter eller dagar när jag känner mig skit trött och tålamodet prövas, men det att jag ha måsta lära mig jobba med mitt tålamod har verkligen hjälpt mig.

Det finns en stor möjlighet att mina tankar och funderingar ändras i och med att Umi blir äldre men jag ser det endast som något positivt. Härligt att utvecklas och ändra åsikt. Jag är också övertygad att det finns lika många funderingar och åsikter om föräldraskapet som det finns föräldrar, blivande föräldrar och icke föräldrar.

10 kommentarer:

  1. Jag fick kommentaren: skönt att du inte har ändrat dig trots att du fått barn - av en vän då jag hade blivit mamma. Och inte förrän då slog det mig att man kan uppfattas så; som att man har ändrat sig då man får barn. Nu 4,5år down the line så kan jag konstatera att joo visst har jag ändrat mig eller mitt liv har ändrat men inte nödvändigtvis mitt sätt att se på saker. Vissa saker är fortfarande viktiga som var viktiga före jag blev förälder.
    Att bli förälder har ändå varit det mest omtumlande jag har gjort/varit med om hittills. På gott och ont. Och den visdom som jag hittills har lärt mig är; det mesta är en fas, och livet ändras hela tiden :) Så min förutfattade mening om att livet alltid är på ETT visst sätt då man blir förälder så det har jag fått omvärdera och lära mig att så är det verkligen inte, tack o lov :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är sant, allt går i faser men det gör ju livet även innan barnet. ;) så som barndomen, tonåren, skol tiden, studie tiden, singel livet, party livet eller vad man nu sen gått igenom. Fast ja tror man lär sig att faserna är betydligt kortare med barn så det blir mer tydligt liksom. Men javisst är det härligt att livet konstant ändrats. Jag skulle bli tokig om allt vore som det alltid varit. :)

      Radera
  2. Jo, i egenskap av barnlös så kan jag inflika att folk så klart förändras när de får barn (skrev just ett lite ditåt-inlägg om det också) och att vi barnlösa ofta kan känna oss åsidosatta pga det. Det är liksom så himla enformigt för oss med ständiga rapporter om vad barnet gör eller vad dom äter och hur gulliga dom är när dom skrattar – det är dom, men jag lovar– vi bryr oss inte så jäkla mycket. Vi bryr oss mer om de vänner vi förlorar när de istället blir mammor. För att låta lite über-dramatisk :)

    Men jo, varje människa är unik, varje förälder har olika åsikter om allt och förhåller sig till barnen på olika sätt, alla gör som dom gör och ditt inlägg (o svar på min fråga) gör mig lugn, för det var lite vad jag hade hoppats på att du skulle svara :) Dvs ingen fara på färdet, jag skulle nog helt säkert fixa det här med att bli mamma.

    SvaraRadera
  3. Nu ångrar jag mig lite när jag skrev sådär "ständiga rapporter om vad barnet gör eller vad dom äter och hur gulliga dom är" - jag vill heller inte uppmana folk att INTE posta bilder på sina barn eller prata om dom, ifall man vill det! Jag älskar finurliga uppdateringar med babysar och barn! Jag menar bara att folk ofta tenderar att bli så enformiga och självklara på ett totalt oöverraskande sätt när de blir eller ska bli föräldrar - men om man är en festlig typ liksom du M alltid varit, varför skulle man i så fall sluta med att vara det om man skulle få barn? Värt att minnas :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jo förstår precis vad du menar! Innan Umi kom visste jag inget om småbarn och kunde inte alls relatera till vad nyblivna föräldrar upplevde och gick igen, och jag var inte heller farligt intresserad av hur barnet sov och vad den åt osv, för att vara ärlig. Jag var mer intresserad av att höra hur min vän (mamman eller pappan till barnet) hade det. Det är sant att man kan förlora vänner när de får barn men det gör man tyvärr också ibland när någon inlett ett nytt förhållande. Vissa vänner bara försvinner in i det nya förhållande såsom vissa försvinner i samband med barn. Jag tror nog också att vissa av mina vänner tyckte jag "försvann" i och med Umi, vilket säkert är sant för jag sprang inte på bar men träffade jätte gärna folk på dagen osv. It is tricky ;)

      Och ja herregud klart du sku fixa det som mamma om du en dag önskar bli det!

      Radera
  4. Jag tycker att ni har en väldigt viktig point där som jag kommer ihåg från när jag själv var nybliven mamma (som inte hade samma friheter att gå ut med hunden själv...). Just det där att allting, speciellt i början kretsar kring babyn, både för föräldern och den man träffar, för att det till en del måste vara så med just den praktiska biten, men sen är det ju en annan sak vad man sitter och pratar om medan babyn ammar. Jag kommer speciellt ett besök jag fick när första barnet var någon månad gammal. Med typ en dags varsel (så har det påverkat mig att bli förälder, jag planerar mindre och kortare tider framåt och har ofta en tom kalender, förutom för kanske den kommande veckan, så att det är lätt att boka in spontana grejer, eller ta det som det kommer helt utan bokning), kom ett killpar på besök, som båda två verkligen inte är intresserade av barn, och jag tyckte att det var så himla befriande att sitta i timmar och få prata om helt andra saker än barn, med människor som frågade hur jag hade det (alltså personen jag, inte mamman jag och hur var det nu med sömnbristen...) och var intresserade av mina åsikter gällande helt andra - ja egentligen vad som helst - frågor! Och det tycker jag fortfarande är himla skönt! Att ibland efter att barnen somnat, bjuda in någon på en kopp kvällste (eller i brist på bättre ta till telefonen) och prata vuxensamtal någon timme!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåmen precis Irene! Där håller jag helt med. Just det där att när man finns i den där "vardags bubblan" så är det gudomligt skönt att prata om helt annat. Filosofera och grubbla om allt annat än barn ;)

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Jag kom att tänka på en bok som jag läste för en tid sen, Utan - en bok om barnlöshet och barnfrihet http://www.sets.fi/bok/utan/ . Den behandlar just den valda barnfriheten och den icke valda barnlösheten. Tyckte det var väldans intressant!

    SvaraRadera
  7. ^^ Tack för tipset, beställde den precis från ÅA:s bibba :). Har nu funderat så mycket på barn vs icke-barn att jag blivit helt kollrig och helt enkelt måste läsa fler utomståendes synpunkter på det här!

    SvaraRadera